هشدار که دچار حبط اعمال نشویم

انعکاس مطبوعات دریزدفردا

هفته نامه جام یزد


سيد محمد فقيهی

بزرگی گفته است شدن مشکل نیست ماندن مشکل است
این گفته را بامصادیق مختلفی ازجمله ثروتمند شدن نقل کرده اند اما بهترین موردی که امروز میتوانیم مصداق یابی کنیم درزمینه ایمان وانقلاب است .
تاریخ تابلوهای متعددی از افرادی که پس از عمری پیمودن راه صلاح سقوط کرده اند به نمایش گذاشته است . چه بسا مؤمنین وعبادی که درلحظه های سخت نتوانستند دربرابر شیطان درون وبرون استقامت کرده وسقوط کردند . اینکه ماافرادرا به سابقه آنان معرفی کنیم بخش کوچکی از قضیه است که همیشه نیز روایی ندارد.مهم اینست که چگونه از سابقه خودپاس داشته اند ؟ این جریان البته جهت مخالفی هم دارد.چه بسیار افراد که دردوران ستمشاهی از ناآگاهی وغفلت خدمتگزار طاغوت بودند وبا انقلاب اسلامی سر در پی ولایت نهادند ودرپای انقلاب ورهبر الهی آن جان فداکردند. به قرآن کریم نگاه کنیم مگر ساحران فرعونی که سمبل مبارزه طاغوت زمان با فرستاده خدا بودند بادرک پیام هدایت دریک لحظه مسیر خودرا عوض نکردند وبه اولین شهدای درراه ایمان به موسی (ع) تبدیل نشدند .اینان خوشبخت ترین انسانها هستند اما بدبخت کسانی که پس از عمری کار وتلاش شایسته به خاطر هوسهای دنیایی دست در دست شیطان نهادند ومسیر خودرا عوض کردند . اینجاست که امام راحل فرمود میزان حال فعلی افراد است. ودرفتنه اخیر مقام معظم رهبری فرمودند بعضی در امتحان مردود شدند. سخن رهبری تفسیری از آیات قرآنی است که افرادی را مورد حبط اعمال معرفی میکند.
یکی از سنتهای الهی که درقرآن معرفی شده احباط است احباط یا حبط عمل به معنی آنکه کسی با یک حرکت نابجا یا یک عمل خطا تمام آثار تلاش خودرا از بین ببردمثل زارعی که پس از برداشت محصول آتش به خرمن اندازد.
درروایت است که رسول خدا(ص) فرمود هرکس روزی چند مرتبه سبحان ا.. بگوید خداوند برای هرتسبیح او درختی برایش در بهشت قرار می دهد ، یکی از اصحاب عرض کرد یا رسول ا.. پس درختهای مازیاد است! حضرت فر مود آری اما بترسید ازاینکه یکباره آتشی بفرستید وهمه آنها را بسوزانید.(ثواب الاعمال ص26)
درقرآن کریم 16 مورد حبط عمل ذکر شده است که 11 مورد آن از کفر وشرک وتکذیب آیات الهی است موارد دیگر حبط عمل یکی علاقه به دنیا وزینتهای آن ، پیروی از منافقین در دنیاطلبی، تبعیت از مواردی که موجب سخط خداوند است وناخوش داشتن رضای خدا وبالاخره رفتن به سوی دوستی با دشمنان خدا(یهود ونصاری) به خاطر دنیااست . درکنار این عوامل که همه از کفر وشرک و نفاق است عامل دیگری موجب حبط عمل معرفی شده که قابل توجه است..این عامل عدم رعایت ادب واحترام دربرابر رهبر الهی است. درآیه 2 سوره مبارکه حجرات می فر ماید( ای اهل ایمان صدایتان را بلند تر از صدای پیامبر نکنید ودرهنگام سخن گفتن بافریاد و صدای بلند آنگونه که با یکدیگر رفتار میکنید با او سخن مگویید که این عمل موجب حبط اعمال نیک شما میشود وشما آگاه نیستید.)
درداستانهای قرآن موارد دیگری از حبط اعمال بر اثر عدم انفاق ، ناسپاسی دربرابر خدا، بی ایمانی وامثال آن با مثال کشت و زرع وباغ آمده است که قابل توجه است.
این خسارت وحبط اعمال همان مردود شدن کسانی است که عمری زحمت کشیده وبه خود گمان نیک دارند یا گمان نیک دیگران را جلب میکنند ولی روز امتحان به علت حسادت ،دنیا خواهی ، عدم توجه به رضای خداوند خودرا به ورطه سقوط می اندازند. وبه حق اینان مصداق بد بختی وبد عاقبتی هستند.
این یک روی سکه است ولی گاهی افرادی به خاطربستگی وارتباط به دودمان واشخاصی هرچند والا مورد احترام وتکریمند اما با نشناختن قدر خود شأن واعتبار خویش را فدای مطامع دنیوی میکنند .. توجه کنیم قرآن کریم برای انذار وهشدار دوتن از همسران رسول اکرم که موجب ناخشنودی آن حضرت بودند از دو همسر پیامبران سلف مثال میزند که به علت اتخاذ مسیری خلاف راه پیامبر موقعیت خودرا از دست داده وجهنمی شدند. درتارخ اسلام نیز مواردی دیده شده که افرادی که ازیاران رسول خدا وحتی خویشاوند ایشان محسوب می شدند ره خودرا کج کرده ودربرابر جانشین به حقش مولا علی ایستادند. درجنگ صفین وقتی زبیر کشته شد شمشیرش را نزد حضرت علی آوردند وآن حضرت فرمود چه بسا این شمشیر غبار غم از چهره رسول خدا زدود . کنایه از اینکه صاحب شمشیر روزی درخدمت رسول خدابود اما عاقبت درزمره مخالفان او به دوزخ رفت. نکته آنست که سخن مولا علی را بشنویم که فرمود حق را بشناس تا اهل حق را بشناسی وباطل را بشناس تاپیروان آنرا بدانی.
امروز به رخ کشیدن جایگاهها وخدمات کم یا زیاد گذشته اشخاص درزمان حضرت امام نمیتواند به تنهایی معیار باشد وخطاهای امروز را بپوشاند که به فرموده امام میزان حال فعلی افراد است ، آری امروز میزان وفاداری اشخاص وجریانها به آرمان امام وپیروی از خلف صالح اوست وهرکس به هر علت به امام نزدیکتر قدرش دراین وفاداری واطاعت از ولی فقیه بیشتر ودرمقابل خطایش در اینراه بزرگتر ونابخشودنی تر.
دراین مقام مسئولیت صاحبان قلم به مراتب بزرگتر است . برخی از نشریات با تیتر ها، عکسهای بزرگ ومقالات متعدد سعی میکنند افرادی را با سابقه خدمت درنظام ولی با اعمال ومواضع دشمن شاد کن ومخرب امروز تطهیر وتنزیه کنند وحتی جریانها وافراد مطرود امام را ازگور تاریخ بیرون کشیده مورد توجه قرار دهند اینان نادانسته خودرا همراه با آنان به ورطه حبط عمل وعاقبت نابخیری می اندازند. کاش به خودآئیم واز کلام خدا ، ائمه معصومین ورهبران الهی خویش درس گیریم وعاقبت خویش را بهبود بخشیم. انشا ا..

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا